Gong
Gong
A
gong ( Cina : 鑼 ; pinyin :
Luo; Indonesia atau Jawa : gong ; Melayu : gong ) adalah Afrika, Timur dan Asia
Tenggara muzik instrumen perkusi yang mengambil bentuk yang rata, cakera logam
bulat yang dipukul dengan tukul yang . Ia berasal dari China dan kemudian
merebak ke Asia Tenggara , dan ia juga boleh digunakan dalam seksyen perkusi
yang Barat simfoni orkestra .
Gong
secara meluas daripada tiga jenis. ' gong Digantung lebih kurang rata, cakera
bulat logam digantung secara menegak melalui tali melalui lubang berhampiran
pinggir atas. bossed atau gong puting telah bos pusat dibangkitkan dan sering
digantung dan bermain melintang. gong Bowl adalah mangkuk -shaped, dan berehat
di kusyen dan milik lebih untuk loceng daripada gong. Gong diperbuat terutamanya
daripada gangsa atau tembaga tetapi terdapat banyak lain aloi digunakan.
Gong
menghasilkan dua jenis yang berbeza bunyi. A gong dengan permukaan yang rata
dengan ketara bergetar dalam mod berbilang, memberi "kemalangan" dan
bukannya nota ditala. Kategori gong kadang-kadang dikenali sebagai tam-tam
untuk membezakan ia daripada gong bossed yang memberikan nota ditala. Dalam
ensemble gamelan Indonesia, beberapa gong bossed sengaja dibuat untuk menjana
tambahan yang nota rentak dalam julat dari kira-kira 1-5 Hz. Penggunaan istilah
"gong" untuk kedua-dua jenis instrumen adalah perkara biasa.
Koleksi gong dalam Gamelan
ensemble instrument-Indonesian Embassy
Canberra
Satu
Agung, sejenis Filipina tergantung G
Gong
digunakan sebagai sebahagian daripada Kulintang ensemble
Gong tradisional digantung
a) Chau gong (Tam-tam)
Setakat
ini yang paling biasa kepada kebanyakan orang Barat ialah gong chau atau
bullseye gong . Gong chau besar, yang dikenali sebagai tam-TAMS (jangan dikelirukan
dengan gendang tom-tom elah menjadi
sebahagian daripada orkestra simfoni . Kadang-kadang gong chau disebut sebagai
gong Cina , tetapi sebenarnya ia hanya salah satu daripada banyak jenis gong
digantung yang berkaitan dengan China.
Gong
chau diperbuat daripada berasaskan tembaga aloi, gangsa atau tembaga. Ia adalah
hampir rata kecuali rim, yang hadir untuk membuat silinder cetek. Pada 10
"gong, sebagai contoh, rim menjangkau kira-kira setengah inci tegak lurus
ke permukaan gong. Permukaan utama adalah sedikit cekung apabila dilihat dari
arah mana rim dihidupkan. Ini tempat pusat dan rim chau yang gong dibiarkan
disalut pada kedua-dua pihak dengan oksida tembaga hitam yang membentuk dalam
pembuatan gong, seluruh gong itu digilap untuk membuang lapisan ini. gong Chau
pelbagai saiz daripada 7 "hingga 80" diameter.
Terawal
Chau gong dari kubur ditemui di tapak Guixian di Wilayah Autonomi Zhuang
Guangxi China. Ia bermula dari Barat awal Dinasti Han. Mereka dikenali untuk
gendang mereka sangat sengit dan rohani dalam ritual dan mesyuarat puak.
Secara
tradisinya, gong chau digunakan untuk membersihkan jalan bagi pegawai-pegawai
penting dan perarakan, sama seperti siren polis hari ini. Kadang-kadang
bilangan pukulan pada gong yang digunakan untuk menunjukkan kekananan pegawai
itu. Dengan cara ini, dua pegawai memenuhi tidak disangka-sangka di jalan raya
akan tahu sebelum mesyuarat antara mereka yang sujud menyembah yang lain.
Menggunakan gong dalam orkestra simfoni.
Yang
tam-tam mula diperkenalkan sebagai instrumen orkestra oleh François-Joseph
Gossec pada tahun 1790, dan ia juga telah diambil oleh Gaspare Spontini dan
Jean-François Le Sueur . Hector Berlioz digunakan cara itu sepanjang kerjaya
komposisi, dan dalam beliau Treatise pada Instrumentasi beliau mencadangkan
penggunaannya "untuk adegan berkabung, atau untuk gambaran dramatik seram
yang melampau." komposer lain yang menerima pakai tam-tam di rumah opera
termasuk Gioachino Rossini , Vincenzo Bellini dan Richard Wagner ; Rossini pada
perlawanan akhir akta 3 Armida (1817), Bellini dalam Norma (1831) dan Wagner
dalam Rienzi (1842). Dalam beberapa dekad yang tam-tam menjadi ahli penting
seksyen perkusi dari orkestra simfoni moden. Ia angka penting dalam simfoni
sebuah Gustav Mahler , Dmitri Shostakovich dan, sedikit sebanyak, Sergei
Rachmaninov dan Sergei Prokofiev . Giacomo Puccini digunakan kedua-dua gong dan
tam-TAMS dalam opera beliau. Igor Stravinsky banyak berkembang teknik bermain
daripada tam-tam di dalam Rite Of Spring untuk memasukkan pendek, nota cepat
teredam, crescendos cepat dan pemukul segitiga dikikis di bahagian depan
instrumen tersebut. Karlheinz Stockhausen menggunakan 60 " Paiste tam-tam
di dalam Momente .
b) Puting Gong
A gong puting mempunyai bos pusat telah menaikkan atau puting, selalunya diperbuat daripada logam yang berbeza ke seluruh gong. Mereka mempunyai nada yang jelas salunan dengan berkilau kurang daripada gong yang lain, dan dua bunyi yang berbeza bergantung kepada sama ada ia melanda pada bos atau sebelah. Mereka yang paling sering adalah ditala kepada pelbagai padang.
Gong
puting pelbagai saiz dari 6 "kepada 14" atau lebih besar. Set yang
lebih kecil, gong puting ditala boleh digunakan untuk bermain lagu yang. Gong
puting digunakan dalam tokong Cina untuk ibadah.
Dalam
ensemble gamelan Indonesia, instrumen yang organologically gong datang dalam
pelbagai saiz dengan fungsi yang berbeza dan nama-nama yang berbeza. Sebagai
contoh, dalam gamelan Jawa pusat, gong terbesar dipanggil gong ageng , antara
saiz sehingga 1 meter dalam diameter, mempunyai padang yang paling dalam dan
dimainkan kurangnya sering; gong yang lebih kecil seterusnya adalah gong
suwukan atau siyem , mempunyai padang yang lebih tinggi sedikit dan
menggantikan ageng gong dalam keping di mana pukulan gong dekat bersama-sama;
yang kempul lebih kecil lagi, mempunyai padang yang lebih tinggi, dan dimainkan
dengan lebih kerap. The gong ageng dan beberapa gong suwukan mempunyai nota
rentak.
c) Gong Opera
Satu
bahagian penting dalam orkestra untuk opera Cina adalah sepasang gong, yang
lebih besar dengan nada menurun, lebih kecil dengan nada yang semakin
meningkat. Gong besar digunakan untuk mengumumkan pintu masuk pemain utama,
lelaki, dan untuk mengenal pasti titik drama dan akibat. Gong lebih kecil
digunakan untuk mengumumkan kemasukan peserta lebih kecil, wanita, dan untuk
mengenal pasti titik humor.
Gong
Opera pelbagai saiz daripada 7 "hingga 12", dengan yang lebih besar
pasangan yang satu atau dua inci lebih besar daripada yang lebih kecil.
d) Gong Pasi
A
gong Pasi adalah sederhana saiz gong 12 "hingga 15" dalam saiz,
dengan bunyi terhempas. Ia digunakan secara tradisional untuk mengumumkan
permulaan persembahan, bermain atau sihir. Pembinaan berbeza-beza, beberapa
mempunyai puting dan ada yang tidak, jadi jenis ini dinamakan lebih untuk
fungsinya daripada struktur atau bahkan bunyi itu.
Pasi
gong tanpa puting mendapat kasih dengan cabaran tengah-of-the-jalan kit pemain
gendang .
e) Tiger gong
A
gong harimau adalah sedikit menurun atau kurang biasa naik gong, lebih besar
daripada gong opera dan dengan peralihan padang yang kurang ketara. Paling
biasa 15 "tetapi ada turun ke 8".
f) Shueng Kwong
A
Shueng Kwong gong merupakan satu medium untuk gong besar dengan mendadak
staccato bunyi.
g) Gong Angin
Gong
angin (juga dikenali sebagai Feng atau Lion Gong) adalah cakera gangsa rata,
dengan padang asas sedikit, berbau ditala berat, dan mengekalkan panjang.
Mereka adalah yang paling biasa yang diperbuat daripada gangsa B20, tetapi juga
boleh dibuat daripada M63 tembaga atau nikel-NS12 perak. Secara tradisinya,
gong angin dimainkan dengan tukul lembut yang besar, yang memberikan ia
kemalangan yang hebat kepada sepadan dengan senama mereka. Mereka lathed di
kedua-dua belah pihak dan sederhana besar dalam saiz, biasanya 15 "hingga
22" tetapi saiz dari 7 "hingga 40" boleh didapati. 22 "saiz
adalah yang paling popular kerana mudah alih dan suara yang besar. Mereka
biasanya digunakan oleh pemain gendang gendang-kit dalam muzik rock.
Dimainkan
dengan paha hujung nilon mereka bunyi agak seperti gegelung loceng di jam
mantel. Ada yang mempunyai lubang di tengah-tengah, tetapi mereka telah
dipasang seperti semua gong digantung oleh lubang lain berhampiran rim. Saiz
yang lebih kecil (7 "-12") mempunyai nada yang lebih loceng seperti
disebabkan oleh ketebalan dan diameter kecil.
h) Gong Arca
Gong
arca yang dibuat oleh Steve Hubback
Gong
arca (juga dikenali sebagai Gong Sculptures) adalah gong yang berkhidmat yang
bertujuan sebagai alat muzik dan karya seni visual. Umumnya, ia tidak berbentuk
cakera, tetapi sebaliknya mengambil lebih kompleks, walaupun bentuk abstrak.
Gong arca telah menjadi perintis pada awal tahun 1990an oleh Welsh
percussionist dan logam Perajin, Steve Hubback, yang sebahagiannya diilhamkan
oleh kerja Perancis Bunyi Pengukir, Francois dan Bernard Baschet .
Kerja
Hubback yang telah digunakan oleh ramai pemuzik termasuk percussionist solo
Dame Evelyn Glennie dan batu drummer Carl Palmer .
Bahasa
Inggeris gong dan canang pembuat , Matt Nolan , sebahagiannya diilhamkan oleh
kerja-kerja Hubback, juga mewujudkan gong arca reka bentuk sendiri atau kepada
suruhanjaya swasta.
0 comments:
Post a Comment