Thursday 11 September 2014

Gong

Gong
A gong ( Cina : ; pinyin : Luo; Indonesia atau Jawa : gong ; Melayu : gong ) adalah Afrika, Timur dan Asia Tenggara muzik instrumen perkusi yang mengambil bentuk yang rata, cakera logam bulat yang dipukul dengan tukul yang . Ia berasal dari China dan kemudian merebak ke Asia Tenggara , dan ia juga boleh digunakan dalam seksyen perkusi yang Barat simfoni orkestra .

Gong secara meluas daripada tiga jenis. ' gong Digantung lebih kurang rata, cakera bulat logam digantung secara menegak melalui tali melalui lubang berhampiran pinggir atas. bossed atau gong puting telah bos pusat dibangkitkan dan sering digantung dan bermain melintang. gong Bowl adalah mangkuk -shaped, dan berehat di kusyen dan milik lebih untuk loceng daripada gong. Gong diperbuat terutamanya daripada gangsa atau tembaga tetapi terdapat banyak lain aloi digunakan.

Gong menghasilkan dua jenis yang berbeza bunyi. A gong dengan permukaan yang rata dengan ketara bergetar dalam mod berbilang, memberi "kemalangan" dan bukannya nota ditala. Kategori gong kadang-kadang dikenali sebagai tam-tam untuk membezakan ia daripada gong bossed yang memberikan nota ditala. Dalam ensemble gamelan Indonesia, beberapa gong bossed sengaja dibuat untuk menjana tambahan yang nota rentak dalam julat dari kira-kira 1-5 Hz. Penggunaan istilah "gong" untuk kedua-dua jenis instrumen adalah perkara biasa.





Koleksi gong dalam Gamelan ensemble instrument-Indonesian Embassy Canberra









Satu Agung, sejenis Filipina tergantung G
Gong digunakan sebagai sebahagian daripada Kulintang ensemble



Gong tradisional digantung
a) Chau gong (Tam-tam)

 
Setakat ini yang paling biasa kepada kebanyakan orang Barat ialah gong chau atau bullseye gong . Gong chau besar, yang dikenali sebagai tam-TAMS (jangan dikelirukan dengan gendang tom-tom elah menjadi sebahagian daripada orkestra simfoni . Kadang-kadang gong chau disebut sebagai gong Cina , tetapi sebenarnya ia hanya salah satu daripada banyak jenis gong digantung yang berkaitan dengan China.

Gong chau diperbuat daripada berasaskan tembaga aloi, gangsa atau tembaga. Ia adalah hampir rata kecuali rim, yang hadir untuk membuat silinder cetek. Pada 10 "gong, sebagai contoh, rim menjangkau kira-kira setengah inci tegak lurus ke permukaan gong. Permukaan utama adalah sedikit cekung apabila dilihat dari arah mana rim dihidupkan. Ini tempat pusat dan rim chau yang gong dibiarkan disalut pada kedua-dua pihak dengan oksida tembaga hitam yang membentuk dalam pembuatan gong, seluruh gong itu digilap untuk membuang lapisan ini. gong Chau pelbagai saiz daripada 7 "hingga 80" diameter.

Terawal Chau gong dari kubur ditemui di tapak Guixian di Wilayah Autonomi Zhuang Guangxi China. Ia bermula dari Barat awal Dinasti Han. Mereka dikenali untuk gendang mereka sangat sengit dan rohani dalam ritual dan mesyuarat puak.

Secara tradisinya, gong chau digunakan untuk membersihkan jalan bagi pegawai-pegawai penting dan perarakan, sama seperti siren polis hari ini. Kadang-kadang bilangan pukulan pada gong yang digunakan untuk menunjukkan kekananan pegawai itu. Dengan cara ini, dua pegawai memenuhi tidak disangka-sangka di jalan raya akan tahu sebelum mesyuarat antara mereka yang sujud menyembah yang lain.


Menggunakan gong dalam orkestra simfoni.
Yang tam-tam mula diperkenalkan sebagai instrumen orkestra oleh François-Joseph Gossec pada tahun 1790, dan ia juga telah diambil oleh Gaspare Spontini dan Jean-François Le Sueur . Hector Berlioz digunakan cara itu sepanjang kerjaya komposisi, dan dalam beliau Treatise pada Instrumentasi beliau mencadangkan penggunaannya "untuk adegan berkabung, atau untuk gambaran dramatik seram yang melampau." komposer lain yang menerima pakai tam-tam di rumah opera termasuk Gioachino Rossini , Vincenzo Bellini dan Richard Wagner ; Rossini pada perlawanan akhir akta 3 Armida (1817), Bellini dalam Norma (1831) dan Wagner dalam Rienzi (1842). Dalam beberapa dekad yang tam-tam menjadi ahli penting seksyen perkusi dari orkestra simfoni moden. Ia angka penting dalam simfoni sebuah Gustav Mahler , Dmitri Shostakovich dan, sedikit sebanyak, Sergei Rachmaninov dan Sergei Prokofiev . Giacomo Puccini digunakan kedua-dua gong dan tam-TAMS dalam opera beliau. Igor Stravinsky banyak berkembang teknik bermain daripada tam-tam di dalam Rite Of Spring untuk memasukkan pendek, nota cepat teredam, crescendos cepat dan pemukul segitiga dikikis di bahagian depan instrumen tersebut. Karlheinz Stockhausen menggunakan 60 " Paiste tam-tam di dalam Momente .

b) Puting Gong


A puting yang sangat besar gong di sebuah kuil Buddha di Roi Et , Isan , Thailand



A gong puting mempunyai bos pusat telah menaikkan atau puting, selalunya diperbuat daripada logam yang berbeza ke seluruh gong. Mereka mempunyai nada yang jelas salunan dengan berkilau kurang daripada gong yang lain, dan dua bunyi yang berbeza bergantung kepada sama ada ia melanda pada bos atau sebelah. Mereka yang paling sering adalah ditala kepada pelbagai padang.

Gong puting pelbagai saiz dari 6 "kepada 14" atau lebih besar. Set yang lebih kecil, gong puting ditala boleh digunakan untuk bermain lagu yang. Gong puting digunakan dalam tokong Cina untuk ibadah.

Dalam ensemble gamelan Indonesia, instrumen yang organologically gong datang dalam pelbagai saiz dengan fungsi yang berbeza dan nama-nama yang berbeza. Sebagai contoh, dalam gamelan Jawa pusat, gong terbesar dipanggil gong ageng , antara saiz sehingga 1 meter dalam diameter, mempunyai padang yang paling dalam dan dimainkan kurangnya sering; gong yang lebih kecil seterusnya adalah gong suwukan atau siyem , mempunyai padang yang lebih tinggi sedikit dan menggantikan ageng gong dalam keping di mana pukulan gong dekat bersama-sama; yang kempul lebih kecil lagi, mempunyai padang yang lebih tinggi, dan dimainkan dengan lebih kerap. The gong ageng dan beberapa gong suwukan mempunyai nota rentak.

c) Gong Opera
Satu bahagian penting dalam orkestra untuk opera Cina adalah sepasang gong, yang lebih besar dengan nada menurun, lebih kecil dengan nada yang semakin meningkat. Gong besar digunakan untuk mengumumkan pintu masuk pemain utama, lelaki, dan untuk mengenal pasti titik drama dan akibat. Gong lebih kecil digunakan untuk mengumumkan kemasukan peserta lebih kecil, wanita, dan untuk mengenal pasti titik humor.

Gong Opera pelbagai saiz daripada 7 "hingga 12", dengan yang lebih besar pasangan yang satu atau dua inci lebih besar daripada yang lebih kecil.

d) Gong Pasi
A gong Pasi adalah sederhana saiz gong 12 "hingga 15" dalam saiz, dengan bunyi terhempas. Ia digunakan secara tradisional untuk mengumumkan permulaan persembahan, bermain atau sihir. Pembinaan berbeza-beza, beberapa mempunyai puting dan ada yang tidak, jadi jenis ini dinamakan lebih untuk fungsinya daripada struktur atau bahkan bunyi itu.

Pasi gong tanpa puting mendapat kasih dengan cabaran tengah-of-the-jalan kit pemain gendang .

e) Tiger gong
A gong harimau adalah sedikit menurun atau kurang biasa naik gong, lebih besar daripada gong opera dan dengan peralihan padang yang kurang ketara. Paling biasa 15 "tetapi ada turun ke 8".

f) Shueng Kwong
A Shueng Kwong gong merupakan satu medium untuk gong besar dengan mendadak staccato bunyi.

g) Gong Angin
Gong angin (juga dikenali sebagai Feng atau Lion Gong) adalah cakera gangsa rata, dengan padang asas sedikit, berbau ditala berat, dan mengekalkan panjang. Mereka adalah yang paling biasa yang diperbuat daripada gangsa B20, tetapi juga boleh dibuat daripada M63 tembaga atau nikel-NS12 perak. Secara tradisinya, gong angin dimainkan dengan tukul lembut yang besar, yang memberikan ia kemalangan yang hebat kepada sepadan dengan senama mereka. Mereka lathed di kedua-dua belah pihak dan sederhana besar dalam saiz, biasanya 15 "hingga 22" tetapi saiz dari 7 "hingga 40" boleh didapati. 22 "saiz adalah yang paling popular kerana mudah alih dan suara yang besar. Mereka biasanya digunakan oleh pemain gendang gendang-kit dalam muzik rock.

Dimainkan dengan paha hujung nilon mereka bunyi agak seperti gegelung loceng di jam mantel. Ada yang mempunyai lubang di tengah-tengah, tetapi mereka telah dipasang seperti semua gong digantung oleh lubang lain berhampiran rim. Saiz yang lebih kecil (7 "-12") mempunyai nada yang lebih loceng seperti disebabkan oleh ketebalan dan diameter kecil.

h) Gong Arca

 Gong arca yang dibuat oleh Steve Hubback

Gong arca (juga dikenali sebagai Gong Sculptures) adalah gong yang berkhidmat yang bertujuan sebagai alat muzik dan karya seni visual. Umumnya, ia tidak berbentuk cakera, tetapi sebaliknya mengambil lebih kompleks, walaupun bentuk abstrak. Gong arca telah menjadi perintis pada awal tahun 1990an oleh Welsh percussionist dan logam Perajin, Steve Hubback, yang sebahagiannya diilhamkan oleh kerja Perancis Bunyi Pengukir, Francois dan Bernard Baschet .

Kerja Hubback yang telah digunakan oleh ramai pemuzik termasuk percussionist solo Dame Evelyn Glennie dan batu drummer Carl Palmer .

Bahasa Inggeris gong dan canang pembuat , Matt Nolan , sebahagiannya diilhamkan oleh kerja-kerja Hubback, juga mewujudkan gong arca reka bentuk sendiri atau kepada suruhanjaya swasta.


0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2014 Little Percussion ♫