Integriti
Makna Intergriti dari Wikipedia
Integriti sebenarnya berasal dari
istilah bahasa Inggeris yang membawa erti keutuhan dari semua segi yang baik.
Dalam bahasa Melayu, ia biasanya menjurus kearah perwatakan seseorang. Maksud
integriti mengikut Kamus Dwibahasa DBP, 1985, ialah kejujuran dan ketulusan;
kesempurnaan; keutuhan.
Dari maksud yang didapati dari Kamus
di atas, integriti adalah sifat jati diri yang merangkumi juga keikhlasan,
keterbukaan, ketelusan, amanah, benar, berpegang kepada prinsip, tidak mudah
dipengaruhi, boleh dipercayai, boleh pegang cakapnya, dll.
Apa itu integriti?
Di mana-mana sahaja
sering dibualkan tentang kurangnya integriti di kalangan orang ramai, pekerja
di sektor awam dan swasta, organisasi hatta mereka di kampung juga tidak
terkecuali. Masing-masing sibuk bercakap tentang integriti. Jadi apakah maksud
sebenar integriti ini?
Secara ringkasnya, integriti boleh
dibincangkan kepada dua bahagian iaitu, pertama bersabit dengan individu; kedua
integriti di peringkat organisasi. Namun begitu, pada umumnya integriti merujuk
kepada himpunan kualiti unggul yang wujud di kalangan individu dan kualiti ini
berteraskan kepada prinsip berpegang teguh kepada kejujuran dan amalan bermoral
tinggi.
Di peringkat individu, integriti ialah
keselarasan di antara tindakan dengan prinsip moral, etika dan undang-undang;
serta keselarasan di antara kepentingan diri dengan kepentingan umum. Sementara
itu di peringkat organisasi tercermin dalam perumusan dan perlaksanaan kod
etika, piagam pelanggan atau sistem dan proses kerja serta pematuhan kepada
amalan terbaik. Kod etika berkenaan ditegaskan, diulangi dan dihayati oleh
anggota organisasi berkenaan sehingga menjadi kebiasaan dan akhirnya menjadi
budaya organisasi (corporate culture).
Secara idealnya integriti sama ada di
peringkat individu ataupun organisasi bermaksud 'code of behavior'. Jika semua
orang melaksanakan kod ini dengan baik mengikut lunas-lunas yang ditetapkan
oleh agama dan masyarakat bertamadun, nescaya sebuah masyarakat atau negara itu
akan maju dan bertamadun. Soalnya, mengapa integriti ini sukar dicapai?
Pengertian Integriti Dari Segi Bahasa
Perkataan integrity berasal
daripada perkataan latin iaitu integritas yang berasal dari perkataan intact dan whole.
Menurut Oxford Dictionary, integrity dalam Bahasa Inggeris yang sama
maksudnya dengan integriti ditakrifkan sebagai the quality of being honest
and morally upright. Integriti membawa 2 maksud iaitu kejujuran dan
keadaan sempurna, keutuhan dan ketelusan.
Maksud integriti mengikut Kamus Dewan,
Edisi Keempat ialah kejujuran, mencemarkan nama baik dan jabatan. Ia juga
bermaksud keadaan sempurna dan utuh.
Kesimpulannya integriti merujuk kepada
sifat-sifat positif seperti jujur, benar, amanah dan bertanggugjawab. Walau
bagaimanapun perkataan ini lebih mengkhususkan kepada sifat benar, jujur dan
tulus atau dalam bahasa arab disebut dengan perkataan siddiq.
Pengertian Integriti Dari Segi Istilah
Dari segi istilah, integriti ialah
nilai pegangan, maruah, etika baik dalam melaksanakan sesuatu yang sahih dan
benar. Ia juga berkait rapat dengan kejujuran, kebolehpercayaan, keadilan,
kawalan diri, nilai moral positif, kekuatan akidah danspiritual.
Terdapat banyak kes yang menjadi bukti mengapa integriti sukar dicapai malah masalah tiada integriti masih menjadi masalah utama kepada negara. Kita sering mendengar bagaimana seorang penjawat awam mahupun swasta menerima rasuah untuk memudahkan sesuatu proses yang melibatkan kepentingan umum. Rasuah untuk mendapatkan tender, rasuah untuk memotong barisan, rasuah untuk mengelak dari dikenakan hukuman dan macam-macam lagi. Pada satu tahap amalan tidak berintegriti seperti memberi dan menerima rasuah ini, seakan-akan sudah menjadi sebahagian dari budaya yang diamalkan oleh sebilangan ahli masyarakat.
Sebenarnya, kita tidak perlu melihat terlalu jauh atau besar tentang masalah tiadanya integriti. Tidak perlu sangat untuk kita bincang bagaimana rasuah telah menjadi barah kepada si polan itu atau si polan ini. Sebelum kita membincangkan tentang masalah integriti di kalangan orang lain, elok kita halusi diri kita sendiri. Dalam masa 24 jam, berapa kali kita mandi sehari, berapa kali kita memberus gigi, membersihkan bilik tidur, melakukan ibadat, membaca buku, menyiapkan tugasan, bertanya khabar ibu bapa, sahabat, rakan, dan macam-macam perkara lain yang kita anggap remeh. Anda tahu jawapannya.
Integriti Guru, Keberkesanan Membentuk Jati Diri
Integriti merupakan rumusan kepada
pemulihan martabat guru di mata masyarakat. Jika selama ini warga guru sudah
semakin hilang sengatnya dimata masyarakat, ia berkait rapat dengan integriti.
Sebagai golongan yang diamanahkan oleh
ibubapa dan diberi kepercayaan untuk mendidik dan membentuk survival anak-anak
mereka di masa hadapan, guru-guru harus membalas kepercayaan tersebut dengan
keyakinan yang tidak berbelah bagi. Guru-guru dikenali oleh ibubapa sebagai
insan yang mahir dalam selok belok pendidikan.
Kebanyakan ibubapa masa kini tidak
lagi melihat tugas guru untuk membentuk sahsiah anak mereka kerana terlalu
banyak isu yang berbangkit dari masa ke semasa. Ibubapa masa kini lebih
mempersoalkan pencapaian akademik anak mereka berbanding perkara lain kerana
inilah perkara yang ditekankan oleh sekolah. Peperiksaan yang menjadi penentu
aras kebolehan pencapaian anak-anak mereka. Ibubapa mana yang tidak mahu guru
membentuk juga sahsiah anak mereka tetapi memandangkan trend masyarakat yang
mementingkan pencapaian dalam peperiksaan maka ibubapa juga seolah terlupa
tentang peluang pembinaan sahsiah yang sewajarnya dididik oleh guru melalui
tingkahlaku mereka sendiri yang menjadi teladan.
Isu-isu teknikal sering menjadi bahan
rungutan ibubapa terhadap guru hari ini seperti tidak memeriksa buku latihan,
tidak memberi kerja rumah yang mencukupi, kertas soalan yang tidak bermutu,
menyemak buku latihan secara sambil lewa, gagal menghabiskan sukatan pelajaran
apabila peperiksaan semakin hampir dan pelbagai lagi isu teknikal yang
berkaitan.
Isu pembentukan sahsiah pula hanya
berkisar kepada permasalahan disiplin yang timbul seperti gejala sosial yang
semakin merebak seperti merokok, gangsterisme, melepak, dadah dan sebagainya.
Apabila diajukan persoalan ini maka ianya menjadi perbincangan sosial dan
guru-guru meminta mereka tidak dijadikan penyebab lantas mengaitkan juga
kegagalan ibubapa memikul peranan mendidik sahsiah anak-anak mereka.
Alasan guru-guru mudah, masa yang
terhad di antara guru dan pelajar di samping tugasan mengajar pelajar yang
ramai menyebabkan pembentukan sahsiah pelajar tidak dapat ditumpukan
sepenuhnya. Guru sering berharap agar ibubapa tidak melepaskan tanggungjawab
tersebut kebahu mereka semata-mata tetapi perlu bersama-sama memikul tugas
mengikut masa dan tempat pelajar tersebut berada.
Ibubapa pula sering menunding jari
mereka kepada keupayaan guru kerana tugasan mereka yang sibuk dari pagi hingga
ke malam tidak mengizinkan mereka mendidik sahsiah anak-anak tambahan pula
mereka tidak mempunyai kemahiran formal sebagaimana guru yang dilatih untuk
membentuk sahsiah pelajar.
Maka, tunding menunding berterusan
dari tahun ke tahun tanpa penyelesaian tetapi kesan yang ketara gejala sosial
semakin bertambah parah di kalangan remaja sekolah dicelah-celah perselisihan
guru guru dan ibubapa. Semakin lama kita membicarakannya semakin parah
keadaannya.
Pepatah “Guru kencing berdiri anak
murid kencing berlari” perlulah difahami maksudnya dan dijadikan peringatan
sepanjang masa. Maksud sebenar pepatah tersebut iaitu sebagai seorang guru
perlulah menonjolkan sifat terpuji dalam diri tidak kira di mana sahaja kita
berada samada dihadapan pelajar ataupun dibelakang mereka.
Inilah maksud sebenar pepatah tersebut
yang perlu menjadi pegangan guru-guru. Jika sebelum ini guru-guru merasakan
bahawa pepatah tersebut berkait dengan teladan mereka akan dicontohi oleh
pelajar maka hari ini kita perlu merenung lebih jauh lagi berhubung tindakan
kita yang konsisten di mana-mana sahaja.
Amalan berintegriti penting untuk memperkasakan profesion perguruan
KUALA LUMPUR - Amalan berintegriti dalam
kalangan guru amat penting untuk melahirkan warga pendidik yang beretika tinggi
dalam usaha memperkasakan profesion perguruan di negara ini.
Rektor Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM),
Kementerian Pendidikan, Tuan Sulaiman Wak berkata, integriti merangkumi aspek
seperti berdisiplin, mematuhi tatatertib dan tidak salah guna kuasa yang perlu
diamalkan supaya profesion perguruan terus dihormati dan mampu melahirkan modal
insan berkualiti.
"Saya ingin mengajak kembali kepada apa
yang dijanjikan para guru yang menuntut agar melaksanakan amanah dan
tanggungjawab yang diberikan sebagai guru sebaik mungkin.
"Guru perlu elak salah laku kuasa dan
melanggar peraturan yang ditetapkan di bawah perintah am yang boleh menjejaskan
sistem pendidikan negara ini,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan
majlis pelancaran Perdana Minggu Integriti IPG 2013 di sini, hari ini.
Ditanya mengenai kes baru-baru ini melibatkan
seorang guru disiplin di sini yang didakwa mencabul pelajarnya, Tuan Sulaiman
berkata ia merupakan kes terpencil namun kementerian tetap memandang serius dan
tidak akan berkompromi dengan guru berkenaan sekiranya dibuktikan bersalah.
Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0923&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_21.htm#ixzz3E22567pp
Hakcipta terpelihara
Warga Pendidik: Sejauh mana akauntabiliti kita?
Andai kata seorang
doktor tersilap memberikan ubat kepada seorang pesakitnya, implikasinya mungkin
kepada seorang pesakitnya itu sahaja. Andai kata seorang pendidik tersilap
menyampaikan ilmunya ataupun tersalah menunjukkan teladan yang mulia kepada
pelajarnya, impaknya mungkin kepada seluruh generasi mendatang. Tegarkah kita
melihat generasi cucu-cicit kita tenggelam dalam kecelaruan moral dan
penghidupan akibat perbuatan kita sendiri.
Tidak dinafikan
pendidikan merupakan salah satu komponen atau asas penting yang boleh menjadi
wahana kepada pencapaian matlamat membina masyarakat Malaysia yang
berintegriti, bermoral dan beretika. Falsafah Pendidikan Negara secara jelas
menggariskan matlamat untuk membentuk insan yang seimbang dan harmonis dari
aspek intelek, rohani, emosi dam jasmani. Falsafah ini kemudiannya
diterjemahkan dalam sistem pendidikan negara dengan pelbagai strategi dan
pendekatan.
Hari ini, pendidikan
tidak lagi sekadar untuk mencelikkan mereka yang buta huruf dan buta angka,
tetapi turut berperanan untuk mencelikkan anak-anak kita yang buta IT, buta
jati diri, buta budaya, buta nilai, budi bahasa dan adab sopan. Pendidikan
tidak mencukupi untuk sekadar menyiapkan anak-anak kita dengan ilmu pengetahuan
yang berbentuk teori semata-mata, tetapi berkehendakkan anak-anak kita
mempunyai kemampuan berfikir di luar kotak, kemahiran yang bersifat `hands on’
serta kemahiran interpersonal yang tinggi bagi menjamin keboleh pasaran
(marketability) serta kebolehan hidup bermasyarakat.
Dalam teras Memperkasa
Sekolah Kebangsaan, integriti disentuh dalam konteks amanah kepimpinan sekolah,
guru, ibu bapa dan pelajar bagi mewujudkan sekolah yang cemerlang, beraspirasi
nasional dan yang mempunyai persekitaran kondusif kepada setiap warganya. Dalam
teras Merapatkan Jurang Pendidikan, integriti merupakan asas kepada kecekapan
sistem penyampaian bantuan dan pembelaan terhadap golongan yang miskin,
berkeperluan khas dan yang tinggal di lokasi yang lebih terkebelakang dan terpencil.
Dalam teras Memartabatkan Profesion Keguruan, integriti merupakan dorongan
dalaman agar guru melaksanakan amanah mendidik anak bangsa sebaik-baiknya serta
berusaha meningkatkan keupayaan diri.
Penerapan nilai
integriti bukan sahaja melalui kurikulum semata-mata, kokurikulum juga
bertindak sebagai agen ke arah pembentukan nilai integriti. Ia dilakukan
melalui pelaksanaan pelbagai aktiviti persatuan dan pasukan pakaian seragam
yang mendedahkan pelajar dengan amalan-amalan serta sifat-sifat murni seperti jujur,
ikhlas, dan amanah yang menjurus kepada pemupukan integriti dalam diri mereka.
Menyedari bahawa
pentadbir sekolah dan guru-guru merupakan penentu utama kepada kejayaan usaha
melahirkan generasi muda yang berintegriti, KPM juga telah berusaha menerapkan
elemen-elemen integriti di dalam kursus-kursus kepimpinan dan latihan keguruan.
Misalnya, dalam Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI), pelatih didedahkan
dengan elemen integriti melalui topik Pendidikan Negara Bangsa Malaysia,
manakala bagi Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PISMP), melalui topik
Tatanegara dan Sivik Kewarganegaraan. Kepentingan amalan integriti turut
diterapkan melalui Program Bina Insan Guru. Paling penting, elemen integriti
disebut sebagai salah satu elemen yang perlu diamalkan oleh para pendidik di
dalam buku ‘Budaya IPG’. Penerapan nilai-nilai integriti dalam jiwa pendidik
amat penting bagi memastikan warga pendidik sentiasa menjalankan tugas dengan
bersistematik, berintegriti dan membina kerja cemerlang yang luhur sekali gus
mampu membentuk keperibadian pelajar yang berintegriti.
Kita perlu memperakui
bahawa nilai murni, ketelusan, akauntabiliti dan etika amat penting diamalkan
demi melonjakkan kecemerlangan masyarakat dan negara pada masa depan. Kita
tidak boleh menafikan bahawa sistem pendidikan yang berkesan merupakan tonggak utama
dalam mewujudkan masyarakat Malaysia yang berintegriti. Oleh itu, tanggungjawab
ini tidak boleh diletakkan atau
dipertanggungjawabkan kepada warga pendidik semata-mata, tetapi ia memerlukan
penglibatan semua pihak.
Video-video Tentang Amalan Integriti
i) Integriti Amalan Kita
ii) Integriti dan Rasuah
iii) Guru Berintegriti
iv) Video Integriti Malaysia
0 comments:
Post a Comment