Thursday 11 September 2014

Bongo

Drum Bongo
Bonggo (Bahasa Sepanyol: Bongo ) adalah Afro-Cuba instrumen perkusi yang terdiri daripada sepasang terbuka kecil berdasar gendang saiz yang berbeza. Di Sepanyol drum yang lebih besar dipanggil hembra ( perempuan ) dan yang lebih kecil yang macho ( lelaki ). Mereka membranophones, atau surat cara yang mewujudkan bunyi oleh getaran membran diregangkan

Teknik
Gendang Bongo menghasilkan agak nyaring bunyi berbanding gendang Conga , dan perlu diadakan di belakang lutut dengan gendang yang lebih besar di sebelah kanan apabila tangan kanan . Ia adalah yang paling sering dimainkan dengan tangan dan terutama berkaitan dalam muzik Cuba dengan corak yang stabil atau ostinato daripada kelapan-nota dikenali sebagai Martillo atau "tukul". (Lihat "The Martillo Corak" dengan Manny Oquendo dan "Bongo riffs "dengan Johnny" Dandy "Rodriguez .) Mereka tradisional dimainkan oleh menarik pinggir drumheads dengan jari dan tapak tangan. Yang glissando digunakan dengan Bongo de monte dilakukan dengan menggosok jari ketiga, disokong oleh ibu jari, seluruh ketua dram. Jari kadang-kadang dibasahkan dengan air liur atau peluh sebelum menggosok seluruh kepala.
Apabila digunakan dalam seni muzik komposisi mereka biasanya melanda dengan kayu drum. Gendang ini juga boleh dimainkan pada pendirian, seperti halnya dengan orkestra konsert dan band.



Sepasang Bonggo
Nama-nama lain                         : Bonggo
Klasifikasi                                   : Rebena
Klasifikasi Hornbostel- Sachs  : (Set drum kon tunggal kulit)
Dibangunkan                              : Ke-19 dan awal abad ke-20
Bermain pelbagai                      : A2 – G4

Insrumen Berkaitan                 : Conga drum

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2014 Little Percussion ♫