Thursday 11 September 2014

Simbal

Simbal
Simbal adalah biasa instrumen perkusi . Simbal terdiri daripada nipis, plat biasanya pusingan pelbagai aloi ; lihat membuat canang untuk perbincangan pembuatan mereka. Majoriti simbal adalah padang yang tidak ditentukan, walaupun simbal cakera berbentuk kecil berdasarkan reka bentuk purba bunyi nota yang pasti (lihat: crotales ). Simbal digunakan dalam banyak berkumpulan yang terdiri daripada orkestra, berkumpulan perkusi, band jazz, band logam berat, dan kumpulan berarak. Drum kit biasanya menggabungkan sekurang-kurangnya satu kemalangan , menunggang atau kemalangan / perjalanan , dan sepasang hi-topi simbal.




Jenis Simbals
a) Simbal Orkestra
Simbal menawarkan komposer jumlah yang hampir tidak berkesudahan warna dan kesan. Timbre unik mereka membolehkan mereka untuk projek walaupun terhadap orkestra penuh dan melalui paling berat orchestrations dan meningkatkan artikulasi dan hampir apa-apa dinamik. Simbal telah digunakan sejarah untuk mencadangkan kegilaan, kemarahan atau pesta-pesta Bacchanalian, seperti yang dilihat dalam muzik Venus dalam Wagner Tannhäuser , Grieg 's Peer Newer suite , dan Osmin ini aria "Wahai wie akan ich triumphieren" dari Mozart 's Die Entführung aus dem Serail .

b) Simbal Clash
Orkestra simbal pertembungan biasanya digunakan secara berpasangan, setiap satu mempunyai tali ditetapkan dalam loceng canang di mana ia diadakan. Seperti pasangan yang juga dikenali sebagai simbal kemalangan atau plat.

Bunyi boleh diperolehi dengan menggosok tepi mereka bersama-sama dalam gerakan gelongsor untuk "berdetar", menarik mereka terhadap satu sama lain dalam apa yang dikenali sebagai "pertembungan", menoreh pinggir satu terhadap badan yang lain dalam apa yang dipanggil "paip-pertembungan", mengikis pinggir salah satu dari bahagian dalam loceng ke tepi untuk "mengikis" atau "zischen," atau menutup simbal bersama-sama dan tercekik bunyi dalam apa yang dipanggil "hi-topi anak ayam" atau menghancurkan. Seorang pemain yang mahir boleh mendapatkan pelbagai dinamik besar dari itu sepasang simbal. Sebagai contoh, dalam simfoni kesembilan Beethoven , percussionist yang diambil kerja untuk pertama bermain simbal di pianissimo dan menambah sentuhan warna dan bukannya pertembungan kuat.





                                                              Simbal Gaya Cina
Simbal Clash biasanya teredam dengan menekan mereka terhadap badan pemain. Komposer boleh menulis laissez vibrer , "Biar bergetar" (lv biasanya disingkatkan), Secco (kering), atau tanda-tanda yang sama pada skor; lebih biasanya, pemain perlu menilai dengan tepat apabila untuk lembap simbal mengikut jangkamasa bertulis daripada pertembungan dan konteks di mana ia berlaku.

Simbal pertembungan secara tradisinya telah diiringi oleh gendang bass memainkan serupa bahagian . Gabungan ini, memainkan dengan kuat, adalah satu cara yang berkesan untuk menyerlahkan nota sejak dua instrumen bersama-sama menyumbang kepada kedua-dua julat frekuensi yang sangat rendah dan sangat tinggi dan memberi yang memuaskan "pertembungan-bang-pukulan keras". Dalam muzik lebih tua komposer adakalanya memberi hanya satu bahagian untuk pasangan ini instrumen, menulis piatti senza atau soli piatti ( Itali : "tanpa simbal" atau "simbal hanya" ) jika drum bass ini adalah untuk berdiam diri. Ini datang dari amalan biasa hanya mempunyai satu percussionist bermain instrumen, menggunakan satu canang dipasang pada cengkerang bass drum sendiri. Pemain ini akan bertembung simbal dengan tangan kirinya dan menggunakan tukul untuk memukul drum bass di kanannya. Kaedah ini sering digunakan pada hari ini dalam orkestra lubang dan dipanggil untuk secara khusus oleh komposer yang ingin kesan tertentu. Stravinsky memerlukan ini dalam balet beliau Petrushka dan Mahler memerlukan ini di dalam Titan Symphony .

Konvensyen moden bagi instrumen mempunyai bahagian bebas. Walau bagaimanapun dalam kit gendang , simbal kemalangan masih paling kerap disertai dengan sepakan serentak kepada drum bass , yang menyediakan kedua-dua kesan muzik dan sokongan kepada strok kemalangan.

c) Topi Hi

 

 Simbal Crash berkembang menjadi-kaus kaki rendah dan dari ini kepada moden hi-topi . Malah dalam kit dram moden, mereka kekal dipasangkan dengan drum bass kerana kedua-dua instrumen yang dimainkan dengan kaki pemain. Walau bagaimanapun, simbal hi-topi cenderung untuk menjadi berat dengan tirus sedikit, lebih serupa dengan canang perjalanan daripada satu canang pertembungan seperti yang terdapat dalam kit drum, dan melakukan perjalanan dan bukan satu fungsi pertembungan.

d) Canang Digantung (Suspended Cymbals)
Satu lagi kegunaan simbal adalah canang digantung . Instrumen ini mendapat namanya daripada kaedah tradisional menggantung canang yang melalui tali kulit atau tali, sekali gus membolehkan canang yang bergetar dengan semudahnya mungkin untuk kesan muzik maksimum. Awal perintis gendang jazz yang dipinjam ini gaya pelekap canang semasa awal 1900-an dan pemain drum yang akan dihasilkan kemudian lagi instrumen ini ke dalam dipasang mendatar atau hampir mendatar dipasang "kemalangan" simbal yang moden kit drum , Namun, kit drum yang paling moden tidak menggunakan kulit yang sistem penggantungan tali. Banyak kit gendang moden menggunakan gunung dengan felt atau kelembapan kain untuk bertindak sebagai penghalang untuk memegang simbal antara pengapit logam: sehingga membentuk moden canang perjalanan hari.

Simbal digantung boleh dimainkan dengan benang, span atau tali dibalut mallets . Contoh yang pertama diketahui menggunakan tukul span berkepala di canang adalah kord akhir Hector Berlioz ' Symphonie Fantastique . Komposer kadang-kadang secara khusus meminta lain-lain jenis mallets seperti mallets merasakan atau timpani pemukul untuk serangan yang berbeza dan mengekalkan kualiti.

Simbal digantung boleh menghasilkan warna terang dan tegas penghirisan apabila melanda, dan memberi ngeri telus "berangin" bunyi apabila dimainkan secara senyap-senyap. A getaran, atau roll (dimainkan dengan dua mallets seli menarik pada menentang belah canang) boleh membina jumlah dari hampir tidak kedengaran kepada klimaks besar dengan cara yang senang hati licin (seperti dalam Humperdink Ibu Angsa Suite).

Tepi canang yang digantung boleh dipukul dengan bahu yang kayu drum untuk mendapatkan bunyi agak serupa dengan yang sepasang simbal pertembungan. Kaedah lain bermain termasuk mengikis duit syiling atau segitiga pemukul pesat di seluruh rabung di atas canang itu, memberikan "kekuatan batin" bunyi (seperti beberapa pemain melakukan pergerakan keempat Dvořák ini Symphony No 9 ). Kesan-kesan lain yang boleh digunakan termasuk melukis selo atau bass tunduk di tepi canang untuk bunyi tidak seperti cengking brek kereta.

e) Simbal Purba
Simbal Purba atau simbal ditala adalah lebih jarang-jarang diambil. Timbre mereka adalah sama sekali berbeza, lebih seperti itu kecil tangan loceng atau bagi nota-nota harmonika berkunci. Mereka tidak melanda sepenuhnya terhadap satu sama lain, tetapi oleh salah satu tepi mereka, dan nota yang diberikan dalam oleh mereka yang lebih tinggi dalam bahagian kerana mereka lebih tebal dan lebih kecil. Berlioz ini Romeo dan Juliet memerlukan dua pasang simbal, mencontohi beberapa instrumen Pompeian lama tidak lebih besar daripada tangan (ada yang tidak lebih besar daripada sekeping mahkota), dan ditala kepada F dan B rata. Peralatan moden turun dari garis ini adalah crotales .











Sepasang simbal gangsa dari China Dinasti Jin (1115-1234)












Purba Yunani canang gangsa, SM abad ke-5, Muzium Arkeologi Nasional, Athens

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2014 Little Percussion ♫