Simbal
Simbal
Simbal adalah
biasa instrumen perkusi . Simbal terdiri daripada nipis, plat biasanya pusingan
pelbagai aloi ; lihat membuat canang untuk perbincangan pembuatan mereka.
Majoriti simbal adalah padang yang tidak ditentukan, walaupun simbal cakera berbentuk
kecil berdasarkan reka bentuk purba bunyi nota yang pasti (lihat: crotales ).
Simbal digunakan dalam banyak berkumpulan yang terdiri daripada orkestra,
berkumpulan perkusi, band jazz, band logam berat, dan kumpulan berarak. Drum
kit biasanya menggabungkan sekurang-kurangnya satu kemalangan , menunggang atau
kemalangan / perjalanan , dan sepasang hi-topi simbal.
Jenis
Simbals
a)
Simbal Orkestra
Simbal
menawarkan komposer jumlah yang hampir tidak berkesudahan warna dan kesan.
Timbre unik mereka membolehkan mereka untuk projek walaupun terhadap orkestra
penuh dan melalui paling berat orchestrations dan meningkatkan artikulasi dan
hampir apa-apa dinamik. Simbal telah digunakan sejarah untuk mencadangkan
kegilaan, kemarahan atau pesta-pesta Bacchanalian, seperti yang dilihat dalam
muzik Venus dalam Wagner Tannhäuser , Grieg 's Peer Newer suite , dan Osmin ini
aria "Wahai wie akan ich triumphieren" dari Mozart 's Die Entführung
aus dem Serail .
b)
Simbal Clash
Orkestra simbal
pertembungan biasanya digunakan secara berpasangan, setiap satu mempunyai tali
ditetapkan dalam loceng canang di mana ia diadakan. Seperti pasangan yang juga
dikenali sebagai simbal kemalangan atau plat.
Bunyi boleh
diperolehi dengan menggosok tepi mereka bersama-sama dalam gerakan gelongsor
untuk "berdetar", menarik mereka terhadap satu sama lain dalam apa
yang dikenali sebagai "pertembungan", menoreh pinggir satu terhadap
badan yang lain dalam apa yang dipanggil "paip-pertembungan", mengikis
pinggir salah satu dari bahagian dalam loceng ke tepi untuk
"mengikis" atau "zischen," atau menutup simbal bersama-sama
dan tercekik bunyi dalam apa yang dipanggil "hi-topi anak ayam" atau
menghancurkan. Seorang pemain yang mahir boleh mendapatkan pelbagai dinamik
besar dari itu sepasang simbal. Sebagai contoh, dalam simfoni kesembilan
Beethoven , percussionist yang diambil kerja untuk pertama bermain simbal di
pianissimo dan menambah sentuhan warna dan bukannya pertembungan kuat.
Simbal Gaya Cina
Simbal Clash
biasanya teredam dengan menekan mereka terhadap badan pemain. Komposer boleh
menulis laissez vibrer , "Biar bergetar" (lv biasanya disingkatkan),
Secco (kering), atau tanda-tanda yang sama pada skor; lebih biasanya, pemain
perlu menilai dengan tepat apabila untuk lembap simbal mengikut jangkamasa
bertulis daripada pertembungan dan konteks di mana ia berlaku.
Simbal
pertembungan secara tradisinya telah diiringi oleh gendang bass memainkan
serupa bahagian . Gabungan ini, memainkan dengan kuat, adalah satu cara yang
berkesan untuk menyerlahkan nota sejak dua instrumen bersama-sama menyumbang
kepada kedua-dua julat frekuensi yang sangat rendah dan sangat tinggi dan
memberi yang memuaskan "pertembungan-bang-pukulan keras". Dalam muzik
lebih tua komposer adakalanya memberi hanya satu bahagian untuk pasangan ini
instrumen, menulis piatti senza atau soli piatti ( Itali : "tanpa
simbal" atau "simbal hanya" ) jika drum bass ini adalah untuk
berdiam diri. Ini datang dari amalan biasa hanya mempunyai satu percussionist
bermain instrumen, menggunakan satu canang dipasang pada cengkerang bass drum
sendiri. Pemain ini akan bertembung simbal dengan tangan kirinya dan
menggunakan tukul untuk memukul drum bass di kanannya. Kaedah ini sering
digunakan pada hari ini dalam orkestra lubang dan dipanggil untuk secara khusus
oleh komposer yang ingin kesan tertentu. Stravinsky memerlukan ini dalam balet
beliau Petrushka dan Mahler memerlukan ini di dalam Titan Symphony .
Konvensyen moden
bagi instrumen mempunyai bahagian bebas. Walau bagaimanapun dalam kit gendang ,
simbal kemalangan masih paling kerap disertai dengan sepakan serentak kepada
drum bass , yang menyediakan kedua-dua kesan muzik dan sokongan kepada strok
kemalangan.
c)
Topi Hi
Simbal Crash
berkembang menjadi-kaus kaki rendah dan dari ini kepada moden hi-topi . Malah
dalam kit dram moden, mereka kekal dipasangkan dengan drum bass kerana
kedua-dua instrumen yang dimainkan dengan kaki pemain. Walau bagaimanapun,
simbal hi-topi cenderung untuk menjadi berat dengan tirus sedikit, lebih serupa
dengan canang perjalanan daripada satu canang pertembungan seperti yang
terdapat dalam kit drum, dan melakukan perjalanan dan bukan satu fungsi
pertembungan.
d)
Canang Digantung (Suspended Cymbals)
Satu lagi
kegunaan simbal adalah canang digantung . Instrumen ini mendapat namanya
daripada kaedah tradisional menggantung canang yang melalui tali kulit atau
tali, sekali gus membolehkan canang yang bergetar dengan semudahnya mungkin
untuk kesan muzik maksimum. Awal perintis gendang jazz yang dipinjam ini gaya
pelekap canang semasa awal 1900-an dan pemain drum yang akan dihasilkan
kemudian lagi instrumen ini ke dalam dipasang mendatar atau hampir mendatar
dipasang "kemalangan" simbal yang moden kit drum , Namun, kit drum
yang paling moden tidak menggunakan kulit yang sistem penggantungan tali.
Banyak kit gendang moden menggunakan gunung dengan felt atau kelembapan kain
untuk bertindak sebagai penghalang untuk memegang simbal antara pengapit logam:
sehingga membentuk moden canang perjalanan hari.
Simbal digantung
boleh dimainkan dengan benang, span atau tali dibalut mallets . Contoh yang
pertama diketahui menggunakan tukul span berkepala di canang adalah kord akhir
Hector Berlioz ' Symphonie Fantastique . Komposer kadang-kadang secara khusus
meminta lain-lain jenis mallets seperti mallets merasakan atau timpani pemukul
untuk serangan yang berbeza dan mengekalkan kualiti.
Simbal digantung
boleh menghasilkan warna terang dan tegas penghirisan apabila melanda, dan
memberi ngeri telus "berangin" bunyi apabila dimainkan secara
senyap-senyap. A getaran, atau roll (dimainkan dengan dua mallets seli menarik
pada menentang belah canang) boleh membina jumlah dari hampir tidak kedengaran
kepada klimaks besar dengan cara yang senang hati licin (seperti dalam
Humperdink Ibu Angsa Suite).
Tepi canang yang
digantung boleh dipukul dengan bahu yang kayu drum untuk mendapatkan bunyi agak
serupa dengan yang sepasang simbal pertembungan. Kaedah lain bermain termasuk
mengikis duit syiling atau segitiga pemukul pesat di seluruh rabung di atas
canang itu, memberikan "kekuatan batin" bunyi (seperti beberapa
pemain melakukan pergerakan keempat Dvořák ini Symphony No 9 ). Kesan-kesan
lain yang boleh digunakan termasuk melukis selo atau bass tunduk di tepi canang
untuk bunyi tidak seperti cengking brek kereta.
e)
Simbal Purba
Simbal Purba
atau simbal ditala adalah lebih jarang-jarang diambil. Timbre mereka adalah
sama sekali berbeza, lebih seperti itu kecil tangan loceng atau bagi nota-nota
harmonika berkunci. Mereka tidak melanda sepenuhnya terhadap satu sama lain,
tetapi oleh salah satu tepi mereka, dan nota yang diberikan dalam oleh mereka
yang lebih tinggi dalam bahagian kerana mereka lebih tebal dan lebih kecil.
Berlioz ini Romeo dan Juliet memerlukan dua pasang simbal, mencontohi beberapa
instrumen Pompeian lama tidak lebih besar daripada tangan (ada yang tidak lebih
besar daripada sekeping mahkota), dan ditala kepada F dan B rata. Peralatan
moden turun dari garis ini adalah crotales .
Sepasang simbal
gangsa dari China Dinasti Jin (1115-1234)
Purba Yunani
canang gangsa, SM abad ke-5, Muzium Arkeologi Nasional, Athens
0 comments:
Post a Comment