Conga
Pengenalan
Conga (atau tumbadora sebagai instrumen dipanggil di Cuba) adalah tinggi, sempit, satu berkepala Afrika gendang. Conga Cuba adalah staved , seperti tong . Ia digunakan dalam Carnaval irama dipanggil conga (atau conga de comparsa ), dan merupakan instrumen utama dalam rumba . Congas kini amat biasa dalam muzik Latin , termasuk muzik salsa , muzik merenggue dan reggae , serta banyak lain-lain bentuk muzik popular .
Ciri-ciri Dram Conga
Kebanyakan congas moden yang staved kayu atau gentian kaca shell dan kulit di atas dram skru tegangan. Mereka biasanya bermain di set 2-4 dengan jari dan telapak tangan. Congas biasa berdiri kira-kira 75 sentimeter (30 in) dari bahagian bawah kulit kepala. Gendang boleh dimainkan sambil duduk. Secara alternatif, gendang boleh dipasang di atas rak atau berdiri untuk membenarkan pemain untuk bermain sambil berdiri. Walaupun mereka berasal dari Cuba, diperbadankan mereka ke dalam muzik popular dan kaum negara-negara lain telah menyebabkan kepelbagaian istilah bagi instrumen dan pemain. Di Cuba, congas dipanggil tumbadoras .
Pemain Conga dipanggil congueros , manakala rumberos merujuk kepada mereka yang menari mengikuti jalan pemain. Istilah congadipopularkan pada 1950-an, apabila muzik Latin melanda Amerika Syarikat. Cuba anak dan New York Jazz bersatu bersama-sama untuk mewujudkan apa adalah kemudian menamakan mambo , tetapi kemudiannya dikenali sebagai salsa. Dalam tempoh yang sama, populariti Line Conga membantu untuk menyebarkan istilah baru ini. Desi Arnaz juga memainkan peranan dalam popularisasi drum conga. Walau bagaimanapun, dram dia bermain (yang semua orang dipanggil drum conga pada masa itu) adalah sama dengan jenis gendang yang dikenali sebagai boku digunakan di kampung halamannya, Santiago de Cuba. Perkataan conga datang dari irama la conga digunakan semasa carnaval (Karnival) di Cuba. Gendang yang digunakan dalam carnaval boleh dirujuk sebagai tambores de conga kerana mereka memainkan irama la conga , dan dengan itu diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai drum conga.
Teknik Bermain
Strok:
Terdapat lima pukulan asas:
- Nada terbuka ( Tono abierto ): bermain dengan empat jari berhampiran rim kepala, menghasilkan nada salunan yang jelas dengan padang yang berbeza.
- Nada sayu atau bisu ( Tono ahogado ): seperti nada terbuka, dibuat oleh memukul gendang dengan empat jari, tetapi memegang jari terhadap kepala untuk menyelimuti nada.
- Bass nada ( Tono bajo ): bermain dengan kelapa penuh di kepala. Ia menghasilkan bunyi disenyapkan yang rendah.
- Slap nada ( Tono Seco ): teknik yang paling sukar menghasilkan kuat jelas "pop" bunyi (apabila dimainkan pada jangka masa yang cepat dan singkat dipanggil floreo , dimainkan untuk memupuk emosi dalam penari).
- Sentuh nada ( toque de Punta ): seperti yang digambarkan oleh nama, nada ini dihasilkan dengan hanya menyentuh jari atau tumit sawit untuk kepala dram. Ia adalah mungkin untuk ganti sentuhan sawit dengan sentuhan jari dalam manuver yang dipanggil tumit kaki ( manoteo ), yang boleh digunakan untuk menghasilkan conga setara dengan drumrolls.
0 comments:
Post a Comment